• +30 210-8833925
  • Σαριπόλου 10, 10682 Αθήνα
Επίκαιρη Επερώτηση: Αιφνίδια και αναιτιολόγητη αφαίρεση από την εξεταστέα-διδακτέα ύλη της Ιστορίας της Γ΄ Λυκείου του κεφαλαίου «Ο Παρευξείνιος Ελληνισμός κατά τον 19ο και 20ο αιώνα», ιδίως της γενοκτονίας των Ποντίων  

8 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2015

ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

 

EΠΙΚΑΙΡΗ ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ

 

Προς τον Υπουργό Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων 

Θέμα: Αιφνίδια και αναιτιολόγητη αφαίρεση από την εξεταστέα-διδακτέα ύλη της Ιστορίας της Γ΄ Λυκείου του κεφαλαίου «Ο Παρευξείνιος Ελληνισμός κατά τον 19ο και 20ο αιώνα», ιδίως της γενοκτονίας των Ποντίων

 

Με την Υπουργική Απόφαση υπ’ αρ. 96080/Δ2/ΦΕΚ Β’ 1186/19-6-2015, «Καθορισμός εξεταστέας-διδακτέας ύλης των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων της Γ΄ τάξης του Γενικού Λυκείου για το σχολικό έτος 2015−2016», καθορίστηκε, μεταξύ άλλων, η εξεταστέα-διδακτέα ύλη του μαθήματος της Ιστορίας της Γ’ Λυκείου, της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, για το επόμενο σχολικό έτος. Έτσι, η εξεταστέα-διδακτέα ύλη του εν λόγω μαθήματος μεταβάλλεται σε σχέση με τα ισχύσαντα κατά το σχολικό έτος 2014-2015, όπως τα σχετικά ζητήματα ρυθμίστηκαν με την Υπουργική Απόφαση υπ’ αρ. 104968/Γ2/ΦΕΚ Β’ 1938/17-7-2014, «Καθορισμός εξεταστέας-διδακτέας ύλης των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων της Γ΄ τάξης του Γενικού Λυκείου για το σχολικό έτος 2014−2015», αλλά και σε σχέση με προηγούμενες χρονιές. Ειδικότερα, με την προαναφερθείσα Υπουργική Απόφαση υπ’ αρ. 96080/Δ2/ΦΕΚ Β’ 1186/19-6-2015 αφαιρείται, ως προς την διδασκαλία και εξέταση του, από το διανεμόμενο σύγγραμμα «Θέματα Νεοελληνικής Ιστορίας» των Γ. Μαργαρίτη, Αγ. Αζέλη και λοιπών το κεφάλαιο «Ο Παρευξείνιος Ελληνισμός κατά το 19ο και 20ο αιώνα» (10 σελίδες), ενώ προστίθενται στην εξεταστέα-διδακτέα ύλη του μαθήματος τα κεφάλαια «Η Ελληνική Οικονομία μετά την Επανάσταση» (6 σελίδες) και «Η Ελληνική Οικονομία κατά τον 19ο αιώνα» (25 σελίδες).

 

Η αφαίρεση του κεφαλαίου για τον Παρευξείνιο Ελληνισμό από τη διδακτέα-εξεταστέα ύλη, εντός του οποίου αναπτύσσονται και τα ιστορικά γεγονότα της γενοκτονίας των Ποντίων, πραγματοποιήθηκε άνευ διαλόγου με τους εμπλεκόμενους φορείς. Περαιτέρω, το Υπουργείο Παιδείας δε δικαιολόγησε την απόφασή του αυτή, ούτε γνωστοποίησε την ύπαρξη σχετικής μελέτης στην οποία βασίζονται οι μεταβολές της ύλης. Οι συνθήκες αυτές δημιουργούν έντονα ερωτήματα ως προς το ποια είναι τα κριτήρια που υιοθετεί το Υπουργείο Παιδείας και σύμφωνα με τα οποία πραγματοποιεί τις σχετικές αλλαγές. Eιδικότερα, φαίνεται ότι τα κριτήρια δεν είναι επιστημονικά, στόχος των οποίων είναι η διδασκαλία της ιστορίας του έθνους μας αντικειμενικά και αμερόληπτα, αλλά ιδεοληπτικά που εξυπηρετούν συγκεκριμένους ιδεολογικούς σκοπούς και αποσκοπούν στην καλλιέργεια συνειδήσεων με συγκεκριμένο περιεχόμενο. Κατά την κρίση του Υπουργείου Παιδείας, λοιπόν, η γενοκτονία των Ποντίων, στην οποία θανατώθηκαν περισσότεροι από 353.000 Πόντιοι, δεν θεωρείται τόσο σημαντικό γεγονός, ώστε να περιλαμβάνεται στην εξεταστέα-διδακτέα ύλη του οικείου μαθήματος, σε αντίθεση με την κατάσταση της οικονομίας μας σε συγκεκριμένες ιστορικές περιόδους, που αντιμετωπίζεται ως έχουσα μεγαλύτερη ιστορική σημασία, δεδομένου ότι θα διδάσκεται στη θέση αυτής. Όπως είναι αναμενόμενο, η εν λόγω απόφαση έχει προκαλέσει πρωτίστως την αντίδραση του ποντιακού Ελληνισμού εντός και εκτός Ελλάδας, ο οποίος νιώθει ότι προσβάλλεται από επιλογές τέτοιου περιεχομένου.  

 

 

Κατόπιν των ανωτέρω,

Επερωτάται ο κ. Υπουργός,

 

 

  1. Ποιοι είναι οι λόγοι που ώθησαν το Υπουργείο Παιδείας να αφαιρέσει από την εξεταστέα-διδακτέα ύλη του μαθήματος της Ιστορίας της Γ’ Λυκείου, της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, για το επόμενο σχολικό έτος, του κεφαλαίου «Ο Παρευξείνιος Ελληνισμός κατά το 19οκαι 20οαιώνα», ιδίως των ιστορικών γεγονότων της γενοκτονίας των Ποντίων;
  2. Πότε προτίθεται το Υπουργείο Παιδείας να διορθώσει αυτή την αδικία σε βάρος της ιστορίας και των Ελλήνων, επανεισάγοντας το κεφάλαιο «Ο Παρευξείνιος Ελληνισμός κατά το 19ο και 20ο αιώνα», ιδίως τα ιστορικά γεγονότα της γενοκτονίας των Ποντίων, στην εξεταστέα-διδακτέα ύλη του μαθήματος της Ιστορίας της Γ’ Λυκείου, της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών;

 

 

 

Οι επερωτώντες Βουλευτές

 

1)     ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΦΟΡΤΣΑΚΗΣ - ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ

2)     ΑΝΤΩΝΙΑΔΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ – Ν. ΦΛΩΡΙΝΑΣ

3)     ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ – N. ΛΕΣΒΟΥ

4)     ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ ΣΑΒΒΑΣ – Β’ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

5)     ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΜΑΡΙΑ – N. ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ

6)     ΑΥΓΕΝΑΚΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ – N. ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ

7)     ΒΑΓIΩΝΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ – N. ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ

8)     ΒΟΥΛΤΕΨΗ ΣΟΦΙΑ – Β’ ΑΘΗΝΩΝ

9)     ΓΙΟΓΙΑΚΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ – N. ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ

10)  ΓΚΙΚΑΣ ΣΤΕΦΑΝΟΣ – N. ΚΕΡΚΥΡΑΣ

11)  ΓΚΙΟΥΛΕΚΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ – Α’ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

12)  ΚΑΡΑΜΑΝΛΗ ΑΝΝΑ – Β’ ΑΘΗΝΩΝ

13)  ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ – N. ΣΕΡΡΩΝ

14)  ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ ΘΕΟΔΩΡΟΣ – Β’ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

15)  ΚΕΛΛΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ – N. ΛΑΡΙΣΑΣ

16)  ΚΟΥΜΟΥΤΣΑΚΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ – Β’ ΑΘΗΝΩΝ

17)  ΚΟΨΑΧΕΙΛΗΣ ΤΙΜΟΛΕΩΝ – N. ΓΡΕΒΕΝΩΝ

18)  ΚΥΡΙΑΖΙΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ – N. ΔΡΑΜΑΣ

19)  ΜΠΑΣΙΑΚΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ – N. ΒΟΙΩΤΙΑΣ

20)  ΜΠΟΥΚΩΡΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ – N. ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ

21)  ΣΚΡΕΚΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ – N. ΤΡΙΚΑΛΩΝ

22)  ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ – N. ΡΟΔΟΠΗΣ

23)  ΣΤΥΛΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ – N. ΑΡΤΑΣ

24)  ΤΣΙΑΡΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ – N. ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ